Wat is zoekmachine marketing?

Barry designbase

Zoekmachine marketing is het gebruik maken van zoekmachines om producten of diensten te verkopen.

Zoekmachine marketing wordt grotendeels uitgevoerd op Google en andere browsers.

Maar tegenwoordig kan zoekmachine marketing ook uitgevoerd worden op TikTok, Bol.com en andere platforms.

Ondanks dat zoekmachine marketing op meerdere platforms uitgevoerd kan worden zal ik het in dit artikel alleen hebben over de meest bekende manieren van zoekmachine marketing op Google.

Welke verschillende soorten zoekmachine marketing zijn er op Google

Op Google zijn er 2 manieren om zoekmachine marketing uit te voeren.

Zo heb je SEO (Search Engine Optimization of Zoekmachine Optimalisatie in het Nederlands) en SEA (Search Engine Advertising of Zoekmachine adverteren)

Het grote verschil tussen de twee is dat SEA geld kost om uit te voeren en SEO niet.

SEA is een manier die Google aanbiedt om betaald te adverteren.

En SEO is (als je het zelf uitvoert) de gratis manier van zoekmachine marketing door je website te optimaliseren voor betere posities.

Nog een groot verschil tussen de twee is de tijd dat het kost om er succes uit te halen.

Over het algemeen werken de twee heel verschillend op één onderdeel na.

En dat onderdeel is pagina/website kwaliteit.

Wat is SEO precies

SEO is het optimaliseren van pagina’s op een website om voor bepaalde zoektermen een hoge positie in de zoekresultaten te krijgen.

SEO is een lastig proces dat veel tijd kost.

Niet alleen kost het veel tijd om uit te voeren.

Maar het kost ook veel tijd om succesvol te maken net als alle andere vormen van organische marketing.

Het belangrijkste onderdeel van SEO is het maximaal optimaliseren van de gebruikerservaring voor de bezoekers.

Hiermee zorg je ervoor dat jouw website kwalitatief een van de beste is die naarvoren komt als er op een specifieke zoekterm gezocht wordt.

Hiervoor zal Google je belonen met een hoge positie aangezien ze de beste resultaten aan hun gebruikers willen tonen.

Het doel van Google is simpel; zorg dat gebruikers een top ervaring hebben tijdens gebruik zodat ze Google blijven gebruiken.

Om dat te doen moet Google natuurlijk de beste resultaten geven en als jij je inspant om Google te helpen dit doel te behalen zullen ze je hiervoor belonen.

Er is wel één probleem…

En dat probleem is dat het algoritme natuurlijk niet perfect is.

Hierdoor zijn er over de jaren talloze manieren gevonden om gemakkelijk bovenaan de zoekresultaten te komen.

Deze manieren zijn volledig misbruikt door mensen die hun websites optimaliseerde voor hoge posities en vervolgens vol plaatste met advertenties om makkelijk geld te verdienen.

Dit verpeste de kwaliteit van de zoekresultaten (het tegenovergestelde van Googles doel).

Daarom blijven ze het algoritme verbeteren en nieuwe updates uitbrengen om de beste som van onderdelen te maken die bepalen dat een website van hoge kwaliteit is.

Wat erg goed is voor de gebruikerservaring.

Maar tegenwoordig geven ze ook penalty’s aan websites die een aantal van deze oude trucs proberen te gebruiken.

En dit is waar het gevaar ligt voor degene die hun website willen optimaliseren.

Mocht je een van deze verkeerde trucs zelf gebruiken zonder dat je ervan weet,

Dan is er een grote kans dat Google je website een penalty geeft

Ofdje website zelfs deïndexeerd en dan kan je hoog scoren in Google gedag zeggen.

Wil je graag leren hoe je zelf SEO uit kan voeren op een legitieme manier die er niet voor zorgt dat je website penalty’s krijgt of zelfs gedeïndexeerd wordt?

Klik HIER en download onze gratis SEO gids.

(Wat is zoekmachine marketing)

Wat is SEA precies?

SEA is het betalen voor een hoge positie in de zoekresultaten.

Maar het is lastiger dan het klinkt.

Je zou denken dat het aardig simpel is.

Gewoon een campagne opzetten, Google wat geld betalen en tada! Je website staat bovenaan.

Maar als dit zo zou werken, dan zou Google een groot probleem krijgen.

Dan zou het betekenen dat, hoe slecht een pagina ook is, zolang er maar genoeg betaald wordt, kom je bovenaan te staan.

Dit kan erg slecht zijn voor de kwaliteit van Google.

Om dit te voorkomen is Google met een systeem gekomen dat slechte websites alsnog slecht laat scoren, betaald of niet.

Dit is een gemodificeerd biedingssysteem.

Om bovenaan de zoekresultaten te komen staan met jouw website pagina hoef je niet per se het meeste te betalen.

Het is een som van kwaliteit en het geld dat je biedt per klik die de positie bepaald.

Hierdoor kan een pagina die kwalitatief beter is, hoger scoren voor een lager bedrag dan de website die eronder getoond wordt.

Nu is dit een uitleg van hoe het systeem in grove lijnen werkt zonder details.

Wil je graag weten hoe het exact werkt?

Hoe en waar de campagne opgezet moet worden, hoe je hoger op kwaliteit scoort en hoe je uitzoekt wat je moet bieden.

Dan raad ik aan meer onderzoek te doen op het Google Ads platform, Youtube of Google zelf.

Google ADwords - Hoe Werkt Google AdWords

Welke vorm van zoekmachine marketing is het beste voor jouw bedrijf?

Om er achter te komen welke vorm van zoekmachine marketing beter is voor jou, moet je een simpele vraag beantwoorden;

Wat is belangrijker, tijd of geld?

Heb je niet veel te besteden?

Dan is het slimmer om de kant van SEO op te gaan, gezien je dan beter tijd dan geld aan de marketing kan besteden.

Heb je een goed marketingbudget, bespaar je liever de tijd om aan andere dingen te werken en/of wil je sneller resultaten zien?

Dan is het slimmer om met SEA te beginnen.

Het allerbeste is om het beide te doen.

SEO helpt SEA en vice versa en met een goed marketingbudget zal er ook ruimte zijn om SEO uit te besteden.

Zo kan je de optimale zoekmachine marketing machine opzetten.

Ik hoop dat dit artikel alles duidelijk heeft gemaakt.

Heb je nog vragen, kun je altijd contact met ons opnemen om ze te stellen.

Zo niet? Wens ik je succes met jouw zoekmachine marketing!

Scroll naar boven

Afspraak maken

Voer hier je gegevens in en wij nemen contact op om een afspraak te maken.

Afspraak maken

Voer hier je gegevens in en wij nemen contact op om een afspraak te maken.